AV bamboost – KENNETH LORENTZEN

Lage godt innhold?
Snakk med
målgruppen din!

En viktig del i at vi lyktes med enorm brukervekst i Spond var dedikert og spisset innhold. Segmentert til målgrupper og med kunnskap om akkurat hva vår målgruppe var interesserte i å lese om. Fra knapt 10.000 brukere skalerte vi til 150.000 på bare ett år.

– I en startup må man være kreativ og finne vekstmuligheter på meget begrensede markedsbudsjetter. Det positive med det er at man blir ekstra skjerpet, og måler og analyserer alt kontinuerlig. Her deler jeg noen erfaringer om hva som fungerte bra for oss, og hva jeg mener er essensielt for å skape godt innhold.

1) Gjør research! Snakk med målgruppen din.

* Hvem vet vel bedre hva de interesserer seg for, hva som er viktig eller hva de lurer på, enn dem selv? Bare 10-15 personer er en god start. I Spond spanderte jeg kaffe på Kaffebrenneriet. Så det skal ikke så mye til. Å fysisk møte noen (evt. prate sammen på telefonen hvis det er vanskelig å treffes), gir deg mye mer konkrete tilbakemeldinger og et bedre utgangspunkt enn kun webbaserte spørreundersøkelser og hypoteser.

Hvem vet vel bedre hva de interesserer seg for, hva som er viktig eller hva de lurer på, enn dem selv?

* Ikke bruk opp dyrebar tid på å sitte å diskutere frem og tilbake på kontoret eller i møter. Finn det ut!

* Se også hva andre som lykkes gjør. Det er naturligvis kun dumt å ikke gjøre.

 

2) Test alt

* Du kan til og med teste både bilde, overskrift, ingress og innhold med nettopp utvalget (nevnte 20 personer) fra målgruppen først, så deretter videre på eksempelvis Facebook.

* Bilde(r) er viktigere en man tror. Så naturlig og troverdig som mulig er essensielt. Så fort det fremstår “reklamete” kan det ofte være kjørt. Men en ting du kan være sikker på er at det bildet du tror flest synes passer best/er mest engasjerende, som oftest ikke er det. Skuffende nok.

3) Segmenter og lag flere dedikerte artikler/videoer

Segmenter heller målgruppen og lag flere artikler/videoer tilpasset hver enkelt “gruppering”, enn å lage en overordnet for alle. Mer jobb, men verdt det. I Spond hadde jeg ofte en overordnet artikkel som passet til alle i målgruppen, men derimot eget bilde, tittel, ingress osv til forskjellige idretter. Da er det større sjanse for at du får oppmerksomheten i Facebook-feeden. Bedre CPM/CPC, klikkfrekvens osv.

4) Fortell en historie fra en kunde-/brukers ståsted, ikke fra dere som merkevare

* Bruk aktuelle use cases. Hvorfor funket dette så bra for Ola/Kari Nordmann? Hvorfor gjør det hverdagen enklere eller bedre for dem? Du får større troverdighet og gjennomslag for ditt budskap om du lar andre fortelle hva som er bra ved ditt produkt.

* Ikke vær for selgende! Ingen liker å høre andre skryte av seg selv.

5) Tilpass innhold til forskjellige kanaler

* Ikke legg ut samme innhold på tvers av kanaler. Benytt heller styrkene til hver enkelt kanal. Det er ikke sikkert du trenger å benytte alle heller. Det kan være bedre å fokusere på én kanal og da den kanalen hvor du best når din målgruppe, fremfor å være “halvveis overalt”.

* Benyttes flere kanaler kan man eksempelvis bruke Facebook/Instagram til å poste innhold og bilder, mens Snapchat passer bedre til å vise eksempelvis “behind the scenes”.

Det er naturlig nok masse mer å tenke på, men starter man med disse fem punktene har man et godt utgangspunkt. Enten det er branding eller å konvertere/salg som naturlig nok er grunnen til at man gjør dette, så må det legges en strategi, eller flere strategier parallelt.

Til eksempel når på veien bør man tilby kunden et salg? Dette må også testes, og her finnes det uendelige muligheter. Kommer helt an på hvor kreativ man er, og hva som viser seg å fungere best.

Men nå ville jeg først og fremst frem til at det å faktisk sette fokus på og ta seg tid til å snakke ordentlig med målgruppen sin, får man så voldsomt mye igjen for. Og det er så enkelt, men allikevel så mange som slurver med.

Adresse
Chr. Krohgs gate 1
0186 Oslo

Kontakt oss
(+47) 938 72 993
(+47) 911 93 209
hei@bamboost.no